Marketing odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach gospodarczych, jednak wciąż pojawiają się wokół niego pewne kontrowersje. Olbrzymi nacisk kładzie się na potrzebę wprowadzania innowacji w marketingu, jednak nikt nie zadaje sobie trudu, by zrozumieć czym właściwie innowacja jest.
Nie będziemy ukrywać, że w 4DLight lubimy chwalić się innowacyjnymi rozwiązaniami, tj. Wirtualny Spacer, Wizualizacje 3D czy chociażby katalogi reklamowe w wersji online. Często też zwracamy uwagę na interesujące projekty światowych agencji reklamowych w których wykorzystano nowości technologiczne lub zdecydowano się sięgnąć po mało tradycyjne rozwiązania. Dzisiaj postanowiliśmy przybliżyć Wam termin „innowacja”, ponieważ teoretycznie wszyscy wiemy czym jest i do czego służy, jednak wciąż pozostają pewne nieścisłości.
W numerze 10/2013 magazynu Brief znaleźliśmy ciekawy artykuł Krzysztofa Chojnackiego, który właśnie o innowacji w marketingu pisze w swym artykule. I to właśnie pod wpływem tego tekstu zaczęliśmy się zastanawiać, czym dla nas jest innowacja.
Innowacja to podobno stan umysłu, „skłonność do wyłamywania się z ogólnie przyjętego kanonu zachowań, gotowość do odrzucenia tradycji i aktywne poszukiwanie oraz tworzenie nowego paradygmatu, który w naszym przekonaniu ułatwi nam realizację celów”. Pojawia się jednak pytanie, w jaki sposób ów skłonność do „wyłamywania się” wykorzystać w marketingu. Szczególnie tym, który coraz intensywniej opiera się o nowoczesną technologię i napędzany jest stale zmieniającymi się trendami. Większość z nas pamięta etap intensywnego rozwoju Internetu i coraz większy wpływ jaki wywierał na rozwój światowej gospodarki. Sieć internetowa już sama w sobie była innowacją przez wielkie „I”, a do tego doszły supernowoczesne urządzenia, których zadaniem było łączenie ludzi na całym globie. W obliczu takich możliwości marketing musiał ruszyć z miejsca. Nic więc dziwnego, że i w tym obszarze postanowiono wykorzystać nowe drogi rozwoju. Pierwsze reklamy online, banery na strona www nikomu nie przeszkadzały, a wręcz stanowiły swoistego rodzaju ciekawostkę. Szybko nastąpił jednak przesyt i konieczne było wprowadzenie identyfikacji potencjalnego odbiorcy przekazów reklamowych.
Jak słusznie zauważa Chojnacki, dla nowoczesnego marketingu najważniejsza jest szybka adaptacja i umiejętne dostosowanie się do nowych technologii. Idąc tym tropem można uznać, że innowacja w marketingu to nie tylko ślepe podążanie za nowościami, ale i efektywne korzystanie z tych, które pozwalają naszej firmie dążyć do obranego celu.