Ile może być wart prosty znak, ciąg liter czy charakterystyczna kompozycja barw w logotypie? Okazuje się, że całkiem sporo. Wystarczy przypomnieć sobie jak wygląda logo Coca Coli, Apple, Nike czy innej, wiodącej na rynku marki. Oczywiście sukces poszczególnych firm kryje się przede wszystkim za wysoką jakością produktów oraz tradycją, jednak to właśnie logo zapewnia im rozpoznawalność niemal w każdym miejscu na całym świecie.
Obecnie niemal każda firma działająca na rynku posiada własny, mniej lub bardziej wypracowany znak, który stanowi charakterystyczną jej cechę. Niewiele osób wie o tym, że logo wywodzi się z czasów starożytności, gdy rzymscy kupcy i rzemieślnicy umieszczali nad swymi drzwiami symbole nawiązujące do ich profesji. Również w średniowieczu stosowano charakterystyczne oznakowania (były to herby królewskie), które miały poświadczać produkcję zgodną z obowiązującym prawem.
Trudno jednoznacznie podać „przepis” na logo gwarantujące rozpoznawalność. Wiadomo jednak, że najskuteczniejszy są te, które bezpośrednio nawiązują do nazwy firmy/marki lub takie, które stanowią połączenie nazwy i znaku graficznego. Nie bez znaczenia jest także branża w której działamy. Przygotowanie odpowiedniego logo lub logotypu dla firmy, powinno być starannie przemyślane, a w razie konieczności skonsultowane ze specjalistami z zakresu PR. Być może w pierwszej fazie prowadzenia własnej działalności gospodarczej, wydaje się to zbędnym działaniem, jednak szybko może okazać się, że w sąsiedztwie działa kilka zakładów fryzjerskich, warsztatów samochodowych, sklepów spożywczych czy butików z damską odzieżą. Im bardziej charakterystyczny znak zastosujemy, tym większa szansa, że to właśnie nasza firma będzie tą, którą zapamiętają klienci.
Trudno uwierzyć w sukces skrywany za logo? Zastanówmy się zatem, po jakie produkty sięgamy odruchowo w sklepie, które sieci handlowe rozpoznajemy nawet z daleka, i jakich operatorów telefonicznych potrafimy rozpoznać tylko i wyłącznie na podstawie charakterystycznych barw.